• 33130701(61)98+
  • 33130702(61)98+
  • 33130703(61)98+
  • info@iscrti.ir

در حاشیه تولید ۲ رقم جدید نیشکر در خوزستان/ ارقام جدید نیشکر چه تأثیری بر رشد تولید دارند؟

در حاشیه تولید ۲ رقم جدید نیشکر در خوزستان/ ارقام جدید نیشکر چه تأثیری بر رشد تولید دارند؟

 

خوزستان، استانی که نامش با نیشکر و شکر گره‌خورده، این بار شاهد تولید ۲ «رقم» جدید نیشکر است؛ ارقامی که ثمره ۲۴ سال تلاش بی‌وقفه پژوهشگران مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر است و به گفته محققان، با افزایش تناژ محصول نیشکر در سال‌های آینده، مسیر رشد تولید بیش‌ازپیش فراهم می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، «IR0412» و «IR031» نام این ارقام جدید نیشکر است که با ویژگی زودرسی و عملکرد بالا در هکتار، چشم‌اندازِ آینده‌ای شیرین را برای صنعت نیشکر ترسیم می‌کند.

افزایش برداشت سبز نیشکر با ارقام جدید

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در حاشیه بازدید از این دستاورد مهم پژوهشی، رقم‌های جدید را نقطه عطفی در تاریخ نیشکر خوزستان دانست که با افزایش تناژ برداشت شده، موجب سوددهی بیشتر صنعت نیشکر خواهد شد.

مقاوم‌بودن در برابر تاشدگی (ورس) از دیگر ویژگی‌های ارقام جدید است که به گفته دکتر عبدعلی ناصری، این ویژگی، در افزایش برداشت سبز نیشکر مؤثر است و مانع از آلودگی محیط‌زیست می‌شود.

ارقامی با منشأ بذر ایرانی

اما نکته قابل توجه درخصوص این ارقام، منشا ایرانی بذر آن‌هاست؛ نکته‌ای که مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر در این بازدید به آن اشاره کرد و گفت که این مؤسسه به این توانمندی رسیده که علاوه بر تولید بذر نیشکر در شرایط گلخانه‌ای، در ایستگاه تحقیقاتی چابهار، بذر نیشکر را در شرایط طبیعی تولید کند.

دکتر آقاجان بهادری بیان کرد که این ایستگاه تحقیقاتی به‌منظور استفاده از شرایط مناسب آب‌وهوایی بندر چابهار برای گل‌دهی نیشکر و تولید بذر و در نهایت رقم‌های سازگار با شرایط اقلیمی خوزستان با عملکرد کمّی و کیفی بالا ایجاد شده است.

تلاش برای تولید ارقام جدید سازگار با شرایط اقلیمی، موضوعی است که معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر هم به آن اشاره کرد و آن را گامی در راستای افزایش بهره‌وری دانست.

دکتر جعفر آل‌کثیر در حاشیه این بازدید، بیان کرد که باتوجه‌به اینکه تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر سریع و زیاد شده، نیاز است که هر سال ارقام جدیدی مورد بررسی قرار گیرند تا با شرایط جدید سازگار باشند.

امید به آینده‌ای شیرین با تولید ارقام جدید

بر اساس این گزارش، در سال گذشته بیش از ۱۲۰ هکتار از مزارع نیشکر شرکت حکیم فارابی از واحدهای هشت‌گانه توسعه نیشکر به زیر کشت ارقام جدید نیشکری رفته است.

در شرایطی که خشکسالی، سایه خود را بر سرِ کشورمان گسترده است، تولید این ۲ رقم جدید نیشکر، امید به آینده‌ای شیرین را در دل کشاورزان و صنعتگران نیشکر زنده کرده است.

تاکنون پنج رقم تجاری گیاه نیشکر از سوی مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی به کشت و صنعت‌ها معرفی شده و حدود ۱۵ رقم دیگر نیز در دست بررسی و تحقیق است.

واردکردن هر رقم جدید نیشکر، بین پنج تا ۱۵ هزار دلار هزینه دارد و کشت این ۲ گونه نیشکر، موجب صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی در شرکت‌های نیشکری خواهد شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب