• 33130701(61)98+
  • 33130702(61)98+
  • 33130703(61)98+
  • info@iscrti.ir

دستاوردهای سبز نیشکر در همایش ملّی «محیط‌زیست در افق توسعه» ارائه شد؛

دستاوردهای سبز نیشکر در همایش ملّی «محیط‌زیست در افق توسعه» ارائه شد؛

تحقّق توسعه پایدار صنعت نیشکر با صیانت از محیط‌زیست

اولین همایش ملّی «محیط‌زیست در افق توسعه» که چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، فرصتی برای معرفی دستاوردهای محیط‌زیستی صنعت نیشکر در بخش‌های نمایشگاهی و ارائه مقالات بود.

اولین همایش ملّی «محیط‌زیست در افق توسعه» که چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، فرصتی برای معرفی دستاوردهای محیط‌زیستی صنعت نیشکر در بخش‌های نمایشگاهی و ارائه مقالات بود.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این همایش ملّی، مقاله «اثرات محیط‌زیستی نیشکر در خوزستان» توسط معاون کشاورزی توسعه نیشکر و صنایع جانبی ارائه شد. دکتر جعفر آل‌کثیر در این ارائه، به تشریح فعالیت‌های محیط‌زیستی نیشکر در محورهایی نظیر افزایش بهره‌وری آب، تولید محصولات متنوّع نیشکری، ورود به زراعت چوب، کاهش گازهای گلخانه‌ای، برداشت سبز، بازچرخانی زهاب، جلوگیری از ورود زهاب به رودخانه کارون و… پرداخت.

معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر با برشمردن ویژگی‌های جامعه ایرانی در سند چشم‌انداز بیست ساله، اظهار کرد که ضرورت برخورداری از محیط‌زیست مناسب در کنار بخش‌هایی نظیر بهره‌مندی از امنیت غذایی، فرصت‌های برابر، نهاد مستحکم خانواده و… آمده که نشان از اهمیت بالای حوزه محیط‌زیست دارد.

وی با بیان اینکه هر فعالیتی با تبعات محیط‌زیستی همراه است، بر ضرورت برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن این تبعات سخن گفت و تاکید کرد که صنعت نیشکر با صیانت از محیط‌زیست به سمت توسعه پایدار حرکت کرده است.

تولید محصولی عاری از سموم کشاورزی

احیای تالاب شادگان، حذف کامل سوخت گازوئیل از چرخه کارخانه‌های شکر، مجهز کردن واحدهای نیشکری به سیستم پایش آنلاین، استفاده از ظرفیت پسماند نیشکر در تولید محصولات متنوع و مبارزه بیولوژیک با آفات نیشکر بخشی از تلاش‌های صنعت نیشکر برای صیانت از محیط‌زیست و تولید محصولی عاری از سموم است که معاون کشاورزی توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این همایش به آن اشاره کرد.

آل‌کثیر، تولید محصول عاری از سموم و آفت‌کش‌ها را اولویت اصلی در صنعت نیشکر دانست و گفت که استفاده از زنبور تلنموس برای مبارزه با آفت ساقه‌خوار نیشکر، استفاده از سموم کشاورزی را به حداقل رسانده و با استفاده از این روش، کشاورزی پایدار و سالم در صنعت نیشکر مستقر شده است.

نمایش دستاوردهای نیشکر در دانشگاه شهید چمران اهواز

در اولین همایش ملّی «محیط زیست در افق توسعه» علاوه بر سخنرانی‌های متخصّصان و ارائه مقالات، نمایشگاهی نیز جهت معرفی دستاوردهای محیط‌زیستی برپا شده بود. در این نمایشگاه، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با برپایی یک غرفه، فعالیت‌های محیط‌زیستی در کنار محصولات تولیدی خود را به نمایش گذاشت.

کارشناسان و متخصصان حاضر در این غرفه، با ارائه توضیحات و مشاوره‌های تخصّصی، به سوالات دانشجویان و اساتید دانشگاهی پاسخ دادند و به تبادل نظر با آنها در زمینه‌های مختلف پرداختند.

بر اساس این گزارش، همگام با تولید شکر، یک پای ثابت اقدامات صنعت نیشکر، صیانت از محیط‌زیست است؛ اقدامات سبز این صنعت در چند سال اخیر موجب شده که نامش در صدر صنایع سبز قرار گیرد. این اقدامات، نه‌تنها در توجه به مناطق پیرامونی جلوه‌گر شده، بلکه در تولید و حتی بسته‌بندی محصولات نیشکری نیز نمود داشته است.

استفاده مجدد از زهاب نیشکر، حذف کامل سوخت گازوئیل از چرخه کارخانه‌های شکر، خط تولید گاز بایو دی‌اکسیدکربن، تولید زغال زیستی از نیشکر، حذف کامل سموم شیمیایی در چرخه مبارزه بیولوژیک، جلوگیری از نابودی جنگل‌ها با تولید ام.دی.اف از باگاس نیشکر، ارتقای بهره‌وری مصرف آب، ایجاد کمربند سبز نیشکر در مقابل ریزگردها و… بخشی از دستاوردها و فعالیت‌های محیط‌زیستی این شرکت است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب