• 33130701(61)98+
  • 33130702(61)98+
  • 33130703(61)98+
  • info@iscrti.ir

در نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد؛ ارتقای بهره‌وری مزارع نیشکر با رویکرد هوشمندسازی

در نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح شد؛ ارتقای بهره‌وری مزارع نیشکر با رویکرد هوشمندسازی

نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا با تمرکز بر صنعت و کشاورزی با مشارکت مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط‌ عمومی موسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این کنفرانس، محققان و مبتکران در حوزه صنعت و کشاورزی گردهم آمدند و جدیدترین پیشرفت‌ها در حوزه اینترنت اشیا را موردبحث و بررسی قرار دادند؛ هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل داده و علم داده، کارآفرینی و آینده‌پژوهی کاربردها و بازارهای عمودی با تمرکز بر صنعت و کشاورزی از جمله محورهای نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا بود.

استفاده از فنّاوری؛ تنها راه باقی‌مانده برای تولید محصولات غذایی
معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این همایش، با اشاره به محدودشدن ظرفیت‌های ژنتیکی اصلاح دام و نباتات و ضرورت تولید غذا، گفت: بشر برای تأمین غذا از طریق اصلاح نباتات دیگر ظرفیت ندارد؛ بنابراین تنها راهکار باقی‌مانده استفاده از فنّاوری‌های جدید در قالب کشاورزی دقیق است.

دکتر جعفر آل‌کثیر افزود، از طریق کشاورزی دقیق که اینترنت اشیا یکی از ابزارهای آن است، می‌توان گیاه و زمین را به‌صورت دقیق بررسی کرد؛ در حالی که در روش‌های سنتی، زمین به‌صورت نقطه‌ای انتخاب و بعد بررسی انجام می‌شد.
وی به استفاده از روش‌های نوین برای افزایش بهره‌وری در صنعت نیشکر اشاره کرد و گفت که برای اولین‌بار در صنعت نیشکر، سامانه جامع پایش مکان‌مند توسط این مؤسسه تحقیقات نیشکر طراحی و در یکی از واحدهای نیشکری به کار گرفته شد؛ با استفاده از این سامانه از طریق پایش و کنترل بموقع، بازدهی مزارع در تولید محصول بیشتر می‌شود.

توسعه هوشمندسازی مزارع نیشکر
در ادامه این همایش، مدیرعامل مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر نیز با اشاره به روند هوشمندسازی از پایش مستمر مزارع نیشکر با استفاده از فنّاوری RS و GIS، کنترل و رصد مستمر فعالیت‌های کشاورزی، اطلاع‌رسانی برخط و استخراج انواع گزارش‌های حوزه کشاورزی و صنعت سخن گفت.

دکتر آقاجان بهادری به دستاوردهای تحقیقاتی این مؤسسه برای افزایش بهره وری اشاره کرد و گفت که کنترل بیولوژیک آفات نیشکر، ساخت دستگاه‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و صنعت، اعمال مدیریت کنترل تلفیقی آفات، امراض و علف‌های هرز نیشکر باهدف کاهش مصرف سموم کشاورزی، تولید ارقام نیشکر سازگار با اقلیم خوزستان و… باعث شده تا صنعت نیشکر به یک صنعت پایدار و پیشرو تبدیل شود.

وی اعلام کرد که مجموعه توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فناوری و مکانیزاسیون کشاورزی از جمله سیستم‌های آبیاری، زهکشی، پایش مزارع و… در کشور پیشرو است و این شرکت به سمت «مزارعی هوشمند» در داشت، کاشت و برداشت حرکت می‌کند.

بر اساس این گزارش در نخستین کنفرانس ملی اینترنت اشیا دانشگاه شهید چمران اهواز، مقاله ارائه شده از سوی مهندس مرتضی شریف، دکتر مریم سلطانی‌کاظمی، مهندس جمال محمدی‌معله‌زاده و دکتر حسین ولی عیدی به عنوان مقاله‌ی برتر انتخاب شد.

در حاشیه این کنفرانس نیز، نمایشگاه مؤسسه تحقیقات و آموزش توسعه نیشکر برپا شد و بازدیدکنندگان از جدیدترین دستاوردهای این مؤسسه بازدید کردند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب