• 33130701(61)98+
  • 33130702(61)98+
  • 33130703(61)98+
  • info@iscrti.ir

برداشت بیش از ۳۶ هزار تُن محصولات غیرنیشکری در صنعت نیشکر /رونق اشتغال محلی و تامین امنیت غذایی در سایه کشت‌های غیرنیشکری

برداشت بیش از ۳۶ هزار تُن محصولات غیرنیشکری در صنعت نیشکر /رونق اشتغال محلی و تامین امنیت غذایی در سایه کشت‌های غیرنیشکری

دکتر آل‌کثیر : در سال زراعی جاری، ۲ هزار و ۴۳۶ هکتار کلزا، پنج هزار و ۶۳۶ هکتار گندم، ۶۰۷ هکتار جو، ۵۶۷ هکتار آفتابگردان، ۲۲۱ هکتار چغندرقند در کشت و صنعت‌های هشتگانه کشت شده است.

تاکنون بیش از ۳۶ هزار تن محصولات غیرنیشکری چغندرقند، کلزا، گندم و جو از سطح بیش از ۹ هزار هکتار از اراضی آیشی کشت و صنعت‌های هشتگانه توسعه نیشکر برداشت شده است.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان این مطلب، گفت، هم‌اکنون نیز برداشت دانه روغنی آفتابگردان از سطح ۵۶۷ هکتار از اراضی آیشی واحدهای نیشکری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه مردادماه ادامه یابد.

رونق اشتغال و تامین امنیت غذایی در صنعت نیشکر

رونق اشتغال و تامین امنیت غذایی، دو محوری است که دکتر جعفر آل‌کثیر آن را از اهداف کشت‌های غیرنیشکری در صنعت نیشکر می‌داند و معتقد است، کشت‌های غیرنیشکری همچون آفتابگردان، کلزا و گندم، کشور را در مسیر خودکفایی از واردات محصولات استراتژیک قرار می‌دهد و در عین حال، با ایجاد اشتغال، سبب رونق جوامع پیرامونی می‌شود.

وی کشت محصولات غیرنیشکری در تناوب زراعی نیشکر را حرکتی هدفمند در راستای سیاست وزارت کشاورزی دانست که در کنار تامین امنیت غذایی، زمینه را برای کشت مطلوب نیشکر مهیا می‌کند.

گسترش کشت محصولات غیرنیشکری

معاون کشاورزی توسعه نیشکر در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد، این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کشاورزی و صنعتی تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور، با برخورداری از نیروی انسانی کارآمد و دانش و تکنولوژی به‌روز، در راستای کشت محصولات استراتژیک حرکت کرده و همواره چتر فعالیت خود را در این حوزه گسترش داده است.

آل‌کثیر در ادامه به میزان کشت محصولات غیرنیشکری اشاره کرد و افزود، در سال زراعی جاری، ۲ هزار و ۴۳۶ هکتار کلزا، پنج هزار و ۶۳۶ هکتار گندم، ۶۰۷ هکتار جو، ۵۶۷ هکتار آفتابگردان، ۲۲۱ هکتار چغندرقند در کشت و صنعت‌های هشتگانه کشت شده است.

به گفته وی، از این میزان سطح کشت، تاکنون هشت هزار و ۸۹۹ هکتار برداشت شده و حاصل آن، پنج هزار و ۳۴۰ تُن کلزا، ۱۹ هزار و ۱۲۹ تُن گندم، یک‌هزار و ۵۷ تُن جو و ۱۰ هزار و ۹۱۵ تُن چغندر بوده است.

برداشت بیش از ۳۶ هزار تن محصولات غیرنیشکری

حاصلخیزی خاک، کنترل مؤثر آفات و علف‌های هرز و پایداری تولید از جمله دلایل دیگری است که معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر برای گسترش کشت‌های غیرنیشکری و تناوب زراعی در صنعت نیشکر برشمرد و گفت، تاکنون از سطح ۹ هزار ۴۶۶ هکتاری کشت‌های غیرنیشکری، بیش از ۳۶ هزار و ۴۴۱ تُن محصول برداشت شده است.

بر اساس این گزارش، در کشت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی جهت تأمین خوراک دام و همچنین تهیه کمپوست جمع‌آوری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین مطالب